Junalla Eurooppaan!

Helsinki ja Tallinna alkavat tutkia mahdollisuutta rakentaa rautatietunneli Helsingistä Tallinnaan. Lopultakin! Tätä hanketta on ajettu Neuvostoliiton hajoamisesta alkaen. Hanke on ehdottoman hyvä, elleivät kallioperän tutkimukset tuota yllätystä.

Moni on verrannut tunnelia kovin kalliiksi käyneeseen Kanaalintunneliin. Jos Ranskan ja Englannin välistä tunnelia ei saada kannattavaksi, miten Suomen ja Viron välinen pitempi tunneli?

Kanaalintunneli tehtiin hankalaan ja vettä läpäisevään maaperään, kun taas Helsingistä Tallinnaan on melkein koko matka vanhaa graniittia, jonka louhiminen on lasten leikkiä. Tunneli ei olisi sen pitempi kuin on Päijänne-tunneli. Oikeastaan hanke vastaa kahden rinnakkaisen Päijänne-tunnelin rakentamista. Sen arvioidaan maksavan 1,3 – 2 mrd. euroa. Lähdetään tuosta kahdesta miljardista.

Tunneli ei käytössä juuri kulu, joten investointia ei tarvitse kuolettaa. Sälytetään sille siis viiden prosentin tuottovaatimus reaalituottona. Tunneli tulisi tuottaa vuodessa 100 miljoonaa euroa. Onko se paljon?

Helsinki-Tallinna -välillä on laivamatkustajia noin kuusi miljoonaa vuodessa. Jos nämä siirtyisivät junaan, junamatkustajilta pitäisi kerätä tunnelimaksua 16 euroa. On syytä olettaa, että välillä tulee paljon enemmän matkustajia, kun Tallinnassa piipahtaminen tulee helpoksi. Tallinnasta varmaankin pendelöitäisiin Helsinkiin töihin – tai päin vastoin, jos Viron tulotaso on silloin jo ylittänyt Suomen tulotason. Se merkitsisi tietysti paljon alempaa tunnelimaksua. Osa kustannuksista perittäisiin varmaankin tavaraliikenteeltä, mikä edelleen alentaisi tunnelimaksua.

Tunnelia ei kuitenkaan tarvita ensisijaisesti yhdistämään Suomen Viroon vaan Keski-Eurooppaan. Euroopassa varaudutaan täyttä päätä lentoliikenteen alasajoon rakentamalla nopeita rautateitä. Euroopan tärkeimmät kaupungit verkostoituvat keskenään. Helsinki ja sen mukana koko Suomi on jäämässä tämän verkoston ulkopuolelle. Tärkeämpää meille kuin saada tunneli Tallinnaan on saada nopea junayhteys Tallinnasta Berliiniin. Sen jälkeen ei tunnelin rakentamisesta enää keskustella. Se rakennetaan varmasti.

Suomalaiset ovat olleen kumman passiivisia Baltic Railin suhteen. Sen pitäisi olla keskeisiä tavoitteitamme EU:ssa. Jos mitään ei tehdä, katsomme vierestä, kun Berliinistä rakennetaan luotijunayhteys Pietariin. Pääsee sitä tietysti Pietarinkin kautta, mutta melkoinen mutka se on. Sitten Helsinki on jossain Pietarin takamailla.

soininvaara
Vihreät Helsinki

Olen helsinkiläinen viidennen kauden kansanedustaja, kaupunginvaltuutettu ja kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheejohtaja. Olen koulutukseltani tilastotieteilijä ja olen toiminut pitkään myös yrittäjänä. Poliittiselta linjaltani olen realisti.
Varsinaisesti pidän blogia ja osallistun keskusteluun omalla blogisivustollani, jolla myös toivon varsinaisen keskustelun tapahtuvan. Nämä postaukset ovat vain kopioita sivuiltani.
Käy siis esittämässä mahdolliset kommenttisi osoitteessa http://www.soininvaara.fi.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu