Osmo Soininvaara Vihreiden kansanedustaja Helsingistä

Paras pyörätie!

Kävin viikonloppuna fillarilla Inkoossa innostamassa uudenmaan vihreitä huikeaan kunnallisvaalivoittoon. Poljin Jorvaksen tietä, vai mikä kantatie 51 se nykyisin on nimeltään. Kun pyörätie Kirkkonummella loppui Pikkalan tienhaarassa, pyöräilijälle tarjottiin poljettavaksi noin metrin leveää piennarta. Ainakin maantiepyöräilijälle tämä on miellyttävämpi vaihtoehto kuin erillinen pyörätie. En tiedä, kumpi tulee halvemmaksi, erillinen pyörätie vain levennetyt pientareet, mutta melkein uskoisin tämän ratkaisun olevan halvempi. Voisin jopa tinkiä 20 cm siitä leveydestä.

Pyöräilijän turvallisuutta lisäsi vielä erittäin syvä tärinäraidoitus, joka piti autot poissa pientareelta ja pyörän poissa ajoradalta. Toimi erittäin tehokkaasti, kun siihen kerran vahingossa osuin.

Lisää tällaisia!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Pauli Nieminen (nimimerkki)

Ai et tiedä kumpi tulee edullisemmaksi rakentaa levennys tien reunaan vai erillinen pyörätie. Vaikka olen itsekin innokas pyörän käyttäjä, niin eikö ole selvää, että erillisen pyörätien rakentaminen tulee kalliimmaksi, ja jos käyttöä arvioidaan sen mukaan, montako henkilöä väylää käyttää, niin hinnakastahan se on. Kyllä se pitäisi tilastomiehen tietää.
Toinen asia sitten on se, että missähän Suomessa mahtaa oikeasti olla pyöräteitä ? Siis semmoisia, joissa voisivat ajella vain pyöräilijät ? Eiköhän ne ole vain kevyen liikenteen väyliä, jossa liikkuu paljon rullaluistelijoita ja korakennelten ulkoiluttajia ja muitakin ulkourheilijoita. Sinänsä kai on hyvä, että kevyen liikenteen väylistä on oikeasti tullut monipuolisia urheilupaikkoja, mutta vilkkaimmilla väylillä alkaa olla vaikea tavallisen työmatka- tai asiointipyöräilijän mahtua sekaan.

Toimituksen poiminnat