*

Osmo Soininvaara Vihreiden kansanedustaja Helsingistä

Vallataan suojatiet takaisin!

Lauantaina järjestetyssä aivan oivassa Megapolis 2023 -tapahtumassa brittiläinen Carl Honore valitti, että on meinannut jäädä useita kertoja auton alle Helsingissä, kun autoilijat puhuvat kännykkään eivätkä näesuojatielle astuvaa jalankulkijaa. Kännykästä ei ole kyse, vaan liikennesäännöistä piittaamattomista autoilijoista.

Liikennesääntöjen mukaan autoilijan on annettava tilaa jalankulkijalle, jos tämä on aikeissa ylittää kadun suojatietä pitkin. Näin myös muualla Euroopassa menetellään, mutta meille on iskostunut käsitys, että suojatiellä jalankulkijan on väistettävä autoilijaa. On sääli katsoa vanhaa naista, joka seisoo minuuttitolkulla suojatien vieressä pääsemättä yli.

Mitä jos vallattaisiin suojatie takaisin? Sovitaan päivämäärä, josta alkaen jalankulkijat alkavat noudattaa tieliikennelakia ja menevät suojatielle, ellei lähestyvä auto ole niin lähellä, ettei ehtisi enää pysähtyä. Autoissa on jarrut. Toivon mukaan radio ja lehdet varoittaisivat autoilijoita edessä olevasta muutoksesta. Kun jalankulkijat alkaisivat noudattaa lakia, aika pian autoilijatkin oppisivat niin tekemään.

Kuka ryhtyy organisoimaan?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

m-ö (nimimerkki)

"...kun autoilijat puhuvat kännykkään eivätkä näesuojatielle astuvaa jalankulkijaa. Kännykästä ei ole kyse, vaan liikennesäännöistä piittaamattomista autoilijoista..."

On se jännä, miten analogia muuttuu. Miksi et syytä kännykkää, kuten aseita? Ase on logiikkasi mukaan osasyyllinen rikokseen, mutta kännykkä ei.

"...Mitä jos vallattaisiin suojatie takaisin? Sovitaan päivämäärä, josta alkaen jalankulkijat alkavat noudattaa tieliikennelakia ja menevät suojatielle, ellei lähestyvä auto ole niin lähellä, ettei ehtisi enää pysähtyä..."

Miten niin takaisin. Näen päivittäin kymmeniä jalankulkijoita, jotka hyppivät suojatielle päin punaistavaloa. Autoilijat kyllä noudattavat sääntöjä, kunhan jalkankulkijatkin tekevät sen. Homma ei toimi, jos vain toinen toimii sääntöjen mukaan.

teekkari (nimimerkki)

Miten päin punaistavaloa (sic) kävelevät liittyvät siihen, etteivät autoilijat noudata tieliikennelain velvoitetta pysähtyä, jos jalankulkija on astumassa suojatielle?

Taneli Salovaara (nimimerkki)

Muistan kerran istuneeni taksissa, kun ammattiautoilija selitti kuinka kantakaupungissa pelottaa ajaa, kun ei ikinä tiedä, kuka törmää suojatielle, "kun ihmiset ei enää yhtään kunnioita autoilijoita".

Välistä tuntuu, että autoihin suhtaudutaan kuin pyhiin lehmiin. Ne ovat kuitenkin vain liikkumiseen tarkoitettuja välineitä. Ja melko vaarallsia sellaisia kaiken lisäksi.

Käyttäjän jani kuva
Jani Tiainen

Olen muuten meinannut jäädä Helsingissä polkupyörän alle kun ajaja puhui kännykkään...

Onko sinulla Osmo ajokortti? Jos on, ajatko koskaan autolla Helsingin keskustassa? En ymmärrä miten et olisi voinut huomata jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden "punaisten valojen kunnioitusta".

Jos sinulla ei ole korttia tai et aja, miksi kirjoitat tällaisia tekstejä. En minäkään mene kertomaan ihmisille asioista joista ei ole kokemusta.

Käyttäjän soininvaara kuva
Osmo Soininvaara

1) En hyväksy sitä, että aikuiset ihmiset ajavat pyörälläjalkakäytävällä. En myöskään väistä heitä. Itse ajan ajoradalla. Se on tuikiturvallista, koska ei kukaan aja takaa päin pyöräilijän päälle, ellei tämä itse tee mutkaa vasemmalle.
2) En pidä myöskään jalankulkijoista,jotka kulkevat pitkin pyörätietä.Kauppatorin viertä esimerkiksi kulkee pyörätie, joita jalankulkijat pitävät jalkakäytävänä. Samanlainen tilanne on Kirjan rannassa.
3) Minulla on ollut ajokortti vuodesta 1970 alkaen. Minäkin kuljen joskus päin punaista valoa, jos autoja ei tule, mutta noudatan ehdotonta väistövelvollisuutta. Ruotsissahan tämä on sallittua ja oli sallittua Suomessakin vuoteen 1969 asti. En ole autolla ajaessani joutunut kokemaan, että joku suorastaan hyppäisi eteeni päin punaista.
Humalaisia tietysti on aseman nurkilla, mutta viisas autoi8lija ottaa sen huomioon samalla kun tietysti noudattaa paikalla olevaa 30 km:n nopeusrajoitusta.

Ei ole kokemusta. Tarvitsisinko ajokorttia siihen, että tiedän millaista on olla jalankulkijana suojatiellä. En nyt kertakaikkiaan ymmärrä Jani Tiaisen logiikkaa. Onko siis todella niin, että

huumeista saavat puhua vain narkkarit;
murhista vain murhaajat;
suojateiden turvattomuudesta vain autoilijat?

Hannu M (nimimerkki)

"En hyväksy sitä, että aikuiset ihmiset ajavat pyörälläjalkakäytävällä. En myöskään väistä heitä."

On ajamista ja ajamista, itse ajan joskus jos joutuisin muuten kiertämään pitkän matkan vaikka siksi että reitilläni oleva ajotie on yksisuuntainen, silloin ajelen tosi hissukseen ja varon visusti kaikkea, en olisi arvannut sinua noin ärhäkäksi tiukkikseksi. Et kai vedä kohtaamistilanteessa turpaan?

Toisaalta voisiko ajatella niin että se pitäisi tehdä lailliseksi koska ihmiset kuitenkin tekevät niin eikä sitä voi estää, tällä samalla argumentilla eräs vihreä juristi perustelee sitä että hän kannattaa poikien rituaalisen silpomisen laillistamista.

Käyttäjän soininvaara kuva
Osmo Soininvaara

Menettelee, jos ajat tuon pätkän varovasti ja katsot olevasi jalankulkijoihin nähden väistöelvollinen. Minua risoo ne jalkakäytävillä lujaa porhaltavat, joille olisi tarjolla laillinen, ja todellisuudessa turvallinen ajorata.

jaana karmala-vanamo (nimimerkki)

Tervehdys Osmo, entinen aateveljeni,

Autoilijat vastaan jalankulkijat on kansallinen ongelma ja nykyään suosittu kansallisurheilulaji. Myös täällä maalla. Läyliäisten kyläkeskus on levittäytynyt maantie 132:n molemmin puolin. Kyläporttien (ja neljänkympin nopeusrajoituksen alue) väli on kutakuinkin 2,2 kilometriä.

Tällä välillä kulkee kevyen liikenteen väylä tien länsipuolella. Muutama vuosi sitten tiehallinto tuli liikenneturvallisuusongelmiin hätiin ja ripotteli hidastetöyssyjä sinne tänne. Lopputulos on se että keskinopeus, noin silmä- ja korvamäärin, on siinä kuudenkympin paikkeilla taajama-alueella eikä kukaan enää aikoihin ole noudattanut liikennesääntöjä.

Siispä liikenne- ja turvallisuuskasvatusta peliin niin pääkaupunkiin kuin tänne maaseudun "rauhaankin".

Käyttäjän jani kuva
Jani Tiainen

Kiitos vastauksestasi!

Kirjoituksesi oli yksipuolinen ja provoisoiva -(tosin niin lienee tarkoituksesikin).

Syytät liikennesääntöjen rikkomisesta yksiselitteisesti autoilijoita yleistäen kaikki neljällä kumipyörällä kulkevat.
Lisäksi matkapuhelimeen puhuva kuljettaja häiriköi usein liikenteessä myös muita autoilijoita eikä pelkästään pelottele kevyttä liikennettä. Matkapuhelimen käyttökielto ajon aikana on yksi niistä laeista joita ei valvota ja niitä ei noudateta. Tähän toivoisin muutosta.

Olen myös tuhansia ja tuhansia kilometrejä Itä- ja Länsi-Euroopassa ajaneena hieman eri mieltä liikennekulttuuristamme. Esimerkiksi liikennevaloja Suomessa kunnioittavat molemmat osapuolet aivan eri tavalla kuin monessa muussa maassa.

"...En nyt kertakaikkiaan ymmärrä Jani Tiaisen logiikkaa. Onko siis todella niin, että huumeista saavat puhua vain narkkarit;
murhista vain murhaajat;
suojateiden turvattomuudesta vain autoilijat?"

Osmo hyvä, ei tietenkään. Kaikista asioista pitää ja saa puhua jokainen kunhan tekee sen objektiivisesti. Yksi asia on kuitenkin poikkeus: Autoilun puolesta ei saa puhua Vihreän liiton jäsen.

Jorma Karlstedt (nimimerkki)

Kiitos Osmo kirjoituksestasi, olen ajanut päivittäin vuodesta -77 Stadin ytimessä, aikoinaan jalankulkijat ja pyöräijät noudattivat valoja selvästi tarkemmin, oliskohan johtunut silloisista nopeusrajoituksista ?jolloin auto koettiin pelottavampana kuin nykyisin mateleva autoletka keskustan kaduilla.

Itse väistän ja annan tilaa jalankulkijoille tilanteen mukaan ja toivoisin samaa yhteistyötä myös heiltä, on turha pysäyttää autoletkan häntää tai yksittäistä autoa keskelle risteystä jos tämä voidaan pienellä askeleen lyhennyksellä vältää.

Toivoisin enenmän yhteistyötä kaikilta liikenteessä liikkujilta ja vähemmän typerää, omista oikeuksista kiinnipitämistä.

Viva Ode! (nimimerkki)

Kerrankin loistava ajatus Odelta!

jatkotoimena voisi vallata jalkakäytävät takaisin jalankulkijoille ja toivottaa kamikaze-pyöräilijöille turvallista matkaa oikeille väylille:
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com/2008/09...

Vai niin? (nimimerkki)

"Menettelee, jos ajat tuon pätkän varovasti ja katsot olevasi jalankulkijoihin nähden väistöelvollinen"

Vai niin?

Eli Ode katsoo oikeudekseen rikkoa sääntöjä silloin kun ne eivät hänelle sovi?

Toimituksen poiminnat