Osmo Soininvaara Vihreiden kansanedustaja Helsingistä

Kaupunkisuunnittelulautakunta 28.4.2011

Koivusaaren osayleiskaavaluonnos

Tähän ei minun tietooni ole kolmen pöydälläoloviikon aikana tullut uutta. Sähköpostissa ja tällä blogilla sen sijaan käydään keskustelua siitä, että tämä kaava rajaa hiljaisesti ilman esittelyä pois vaihtoehdon muuttaa Länsiväylä Bulevardiksi Lauttasaaressa. Se toisi huomattavan paljon rakennusoikeutta Lauttasaareen, vähentäisi alueen ympäristöhaittoja ja moottoritien aiheuttamaa melua ja kuroisi umpeen sen haavan, jonka moottoritie saarelle tuo. Valtio on tarjonnut Länsiväylää Helsingille, joten mistään aivan huuhaasta ei ole kyse.

Vasta-argumentteina on esitetty, että

1)      Länsiväylän siltojen kallis peruskorjaus siirtyisi valtiolta Helsingin maksettavaksi, mikä söisi rakennusmaan tuomat taloudelliset hyödyt.

2)      Vaikka moottoritie muutetaan bulevardiksi, uutta rakennusmaata ei tule, koska liikenteen haitat ovat lähes yhtä suuret, eikä tien varrelle sen takia voi rakentaa.

Minusta kumpikaan argumentti ei päde.

1)      Jos julkiselle taloudelle syntyy joka tapauksessa voittoa, löytyy varmaan tapa jakaa tuo voitto niin, että hanke on myös Helsingille kannattava. Vähän neuvottelutaitoa ja –halua pöytään. Tämä on apulaiskaupunginjohtajan, ellei jopa kaupunginjohtajan vastuulla.

2)      Liikenteen haitat eivät ole estäneet Mechelininkatua eivätkä Huopalahdentietä. Huopalahdentielle on rakennettu lisää taloja sen jälkeen, kun liikenteen määrät ovat nousseet nykyisiin mittoihinsa.  Asia on ratkaistavissa rakentamalla tien laitaan yhtenäinen talomuuri suojaksi melua ja saasteita vastaan.  Kadunpuoleiselle sivulle vain rankka meluneristysnormi eikä ilmaa saa ottaa siltä puolelta. Tällainen jättimäinen meluaita suojaisi myös muuta Lauttasaarta.

Minusta näin isoa päätöstä ei voi tehdä ilman laskelmia vain rivien välissä. Siksi ajattelin esittää asian palauttamista niin, että vaihtoehdon hylkäys edes esitellään lautakunnalle.

 

Arabienranta, Berliininpihan kortteleiden muutosehdotus

Alue on ensin kaavoitettu, sitten on järjestetty arkkitehtikilpailu ja nyt kaava muutetaan kilpailun voittaneen ehdotuksen mukaiseksi. Rakennusoikeutta tulee lisää 1750 neliötä eli runsaat neljännes. Voi sen tietysti tehdä myös tässä järjestyksessä. Toinen vaihtoehto olisi ollut järjestää kilpailu yleiskaavan pohjalta.  Selitys tähän järjestykseen oli se, että osoittautui, että kaavan mukainen ratkaisu oli vaikea toteuttaa paloturvallisuuden kannalta hyvin. Kuinkahan paljon meillä on sellaista liian yksityiskohtaista kaavoitusta, joka vain toteutetaan hammasta purren ja seteleitä poltellen, kun raskaaseen kaavan korjaukseen ei viitsitä ryhtyä?

Suunnitelmaan sisältyy 12-kerroksinen tornitalo.  Alueen omistaa seurakuntayhtymä. Minun pitänee vaimoni aktiviteettien vuoksi taas jäävätä itseni.

Jakomäen liikekeskuksen asemakaavan lausunnot ym.

Kaava käsiteltiin 22.10.2010 lautakunnassa. Nyt siitä on saatu lausunnot ja  muistutukset Kaavaan on tehty sen tarkoituksen kannalta vähäisiä muutoksia, joiden käytännön merkitys voi kuitenkin olla iso. Osoittaa, että tämä lausunto/kuulemismenettely toimii.

Meri-Rastilan länsirannan osayleiskaavaluonnos

Alueelle suunnitellaan asuinaluetta 2000 asukkaalle. Alue on lähellä metroasemaa, mikä puoltaa rakentamista, mutta asukkaat ovat tietysti tykästyneet virkistysalueeseensa.  Yleiskaavassa alue on merkitty rakennusmaaksi. Nyt rakentamisaluetta laajennetaan niin paljon, että on mentävä yleiskaavan kautta.  Asiasta saa ehkä parhaan kuvan tästä.  Palon menee metsää mutta paljon sitä vielä jää.

Asiasta on tullut kiitettävän paljon kirjoituksia. Vihreiden valtuustoryhmässä suhtaudutaan  alöueen rakentamiseen varsin nihkeästi. Toisaalta kaikki vastustavat juhlapuheissa nurmijärveläistymistä – sitä, että asutus karkaa pitkin lähialueiden metsiä kahden henkilöauton varaan.

Rakentamista vastaan on käytetty esimerkiksi seuraavia argumentteja:

1)      Ilmastonmuutoksen torjunta edellyttää metsien säilyttämistä

2)      Alueella on korvaamattomia luontoarvoja ja esimerkiksi muinainen rantaviiva

3)      Alueelle suunnitellaan pysäköintipaikkoja ja Kehä I:n ja Itäväylän risteyksestä eritasoista, joten puheet joukkoliikenteeseen tukeutumisesta ovat propagandaa.

4)      Metroaseman läheisyys puoltaa virkistysalueen säilyttämistä, koska  näin muutkin voivat päästä joukkoliikenteellä virkistäytymään.

5)      Suunnitelmat parantaa Vuosaaren sosiaalista statusta eivät tule onnistumaan, koska rikkaita ei ilmaannu Mogadishu-Avenuen tuntumaan, vaikka kuinka kaavoitettaisiin kovan rahan asuntoja.

6)      Vuosaaressa on jo nyt paljon asukkaita, jotka tarvitsevat virkistysalueensa

7)      Rakentamisen voi hyvin sijoittaa muualle ilman, että sitä pitää hajauttaa pitkin nurmijärviä

Minusta vain kohta 6) on argumenttina pätevä, mutta se on toisaalta niin vahva, etrtä pystyy ehkä yksinkin kumoamaan rakentamishaaveet.

1)      Metsiä tuhoutuu kyllä enemmän ja ilmasto voi huonommin, jos 2000 asukasta hajasijoitetaan jonnekin tunnin automatkan päähän joukkoliikenteen tavoittamattomiin. Nettomääräisesti ne siirtyvät sinne eivät toiseksi parhaisiin paikkoihin, koska toiseksi parhaat paikat rakennetaan joka tapauksessa.

2)      Luontoarvoja jää aina alle, rakennetaan minne hyvänsä. Vanhaa rantaviivaa esimerkiksi on koko Suomenlahden rannikon pituudelta. Sillä on täällä erityismerkitystä vain, koska se on lähellä asutusta, joten se, mitä tästä argumentista jää jäljelle, kuuluu kohdan 6) alle.  Kun ympäristöväen mielestä jopa Santahaminan hiekkaiset harjoittelukentät ovat korvaamattoman arvokasta luontoa, koko erityisen arvokkaan luontoarvon argumentti menettää uskottavuutensa.

3)      Absoluuttisesti 2000 asukasta tuo lisää autoliikennettä, mutta kehyskuntiin siroteltuna kyllä paljon enemmän.

4)      No joo.

5)      Aurinkolahteen kyllä saatiin itse maksavia asukkaita.

6)      Tämä on hyvin pätevä argumentti. Omassa ihannekaupunkini on yhtä aikaa tiivis ja harva. Tiiviit korttelit ja kaupunginosien välissä kunnon viheralueita. Vuosaaressa on tämän jälkeenkin paljon viheraluetta, mutta silti tässäkin voisi olla.

7)      Helsingin seudulle on tulossa 25 vuodessa 400 000 asukasta. Kaikki hyvät paikat rakennetaan ja mitä ei rakenneta, hajautuu jonnekin ihan jorpakkoon.

Vuosaaren sosiaalinen tasapaino on opettavainen tarina kunnallisen päätöksenteon lyhytnäköisyydestä.  Aikanaan arava-asuntojen määrästä käytiin pitkää kädenvääntöä, kunnes se määrättiin kotuulliselle tasolle, muistaakseni 40 prosenttiin. Tämä on sinänsä pitkä tarina, joka johti esimerkiksi Helsingin asuntohankinta Oy:n toiminnan räjähdysmäiseen laajentumiseen.  Sitten tuli lama, ja kiinteistölautakunnassa kannettiin suurempaa rakennusliikkeiden menestyksestä. Lautakunta muutti kylmän rauhallisesti omistustontit arava-tonteiksi ja lopputuloksen näemme. Päätökset kulkivat kyllä tonttikohtaisesti valtuuston kautta, mutta koskaan ei kerrottu, ettei lautakunta noudata valtuuston hyväksymää asunto-ohjelmaa.  Hyvin kallista yritystukea.

Suhtaudun Meri-Rastilan rakentamiseen hyvin ristiriitaisesti. kannallani ei liene enää käytännön merkitystä, koska tämä saattaa olla viimeinen kokoukseni, ellei lautakunnan kokousaikaa pystytä muuttamaan. Lautakunnasta valittiin kolme kansanedustajaa, joille torstai on mahdoton kokouspäivä. Aikamoinen suonenisku, koska tilalle valittavat joudutaan ottamaan niistä, jotka jäivät edellisellä kierroksella ilman mitään paikkaa tai joudutaan tekemään raskas kierrätys.

Liikenneinvestointien talousarvioehdotus vuodelle 2012

Pöydältä. Ongelmana  on pienten liikennejärjestelyjen saamien rahojen riittämättömyys. Toteuttamatta jäävät varsin hyvät liikenneympäristön parannussuunnitelmat Haagassa, Maunulassa ja Käpylässä. Lautakuntaa sitoo kaupunginhallituksen raamipäätös. Tiedettiinköhän siellä, mitä tehtiin?

Kehä I:n ja Itäväylän eritasoliittymä

Suunnitelmissa on sata miljoonaa maksava aivan hirvittävä silta. Vaihtoehtona olisi tupalasti kalliimpi, mutta kaupunkiympäristöä säästävä tunneli. Siltaa ei voi hyväksyä.

Temppeliaukion rahoittaminen turistibusseilta

Ympäristöhaitta on kohtuuton, kun bussilla pitää päästä melkein kirkkoon sisälle. Vatikaanissa Pietarin kirkkoon tunkevat joutuvat jättämään bussinsa naapurivaltioon. Bussiyhtiöt ovat kauhuissaan suunnitelmista sinänsä ja siitä, että ne toteutetaan jo tänä vuonna, kun he ovat jo myyneet matkoja.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat